Waarom je niet op zoek moet gaan naar die ene passie!
“Ga op zoek naar je passie! Volg je passie! Ontdek je missie! Ontdek datgene waarvoor je geboren bent om te doen op deze wereld. En wanneer je je passie gevonden hebt en deze volgt, zal je bruisen van energie en zal je geluk vinden.”
En wat als je nu geen passie hebt? Wat als je al jaren op zoek bent naar die ene passie, naar dat ene gevoel dat al die gepassioneerde mensen blijven beschrijven en je nog steeds geen passie gevonden hebt? Wat als je in vanalles geïnteresseerd bent en een heleboel dingen goed kan? Wat als je geïnteresseerd geraakt in iets, er helemaal induikt, er heel goed in wordt en dan verveeld geraakt en geïnteresseerd geraakt in iets totaal anders waar je opnieuw helemaal induikt, verveeld geraakt en je interesse gewekt wordt door nog totaal iets anders?
Wat als je de vraag “Wat wil je later worden?” nog steeds niet kan beantwoorden omdat je heel veel verschillende interesses en talenten hebt? In onze maatschappij is het niet de bedoeling dat je deze vraag beantwoordt met 20 verschillende beroepen. En als je er een paar te veel uitprobeert, word je bestempeld met het etiket “jobhopper”.
“Word volwassen en maak een keuze!”
Er wordt veel belang gehecht aan het vinden en volgen van die ene passie. En voor sommigen werkt dit perfect. Er zijn zo van die mensen die op 5 jarige leeftijd weten dat ze dokter, brandweer, schrijver of advocaat willen worden en daar hun verdere leven aan wijden. En dan zijn er die anderen die én schrijver, én makelaar, én designer en misschien ook bakker willen worden en helemaal niet willen kiezen. We leggen als maatschappij nogal wat druk op deze mensen door zoveel belang te hechten aan het vinden van die ene passie. Ze zouden ondertussen nu toch wel moeten weten wat hun missie of hun passie is? Het lijkt alsof er iets mis is.
Die mensen die veel interesses en creatieve bezigheden hebben, worden ook wel “multipotentials” genoemd. Ze hebben dus niet die ene passie maar volgens Emilie Wapnick hebben ze wel 3 superkrachten:
Ideesynthese: ze kunnen goed 2 of meerdere domeinen combineren om iets nieuws te creëren. Innovatie gebeurt vaak door het combineren van verschillende domeinen om daar iets nieuws uit te laten ontstaan.
Quick learners: ze leren heel snel nieuwe dingen en nemen de dingen die ze geleerd hebben bij het verkennen van vorige interesses telkens mee.
Aanpassingsvermogen: ze hebben het vermogen om zich snel aan te passen aan veranderende omgevingen en omstandigheden.
Belangrijke kwaliteiten die we maar al te goed kunnen gebruiken in een complexe wereld met multidimensionale problemen. Wat we nodig hebben zijn juist die creatieve multipotentials die out of the box kunnen denken om deze problemen aan te pakken. Als maatschappij kunnen we dus maar beter de veelzijdigheid van deze multipotentials omarmen en aanmoedigen, want we hebben ze broodnodig!
Als jij ook (nog) niet die ene passie gevonden hebt, doe jezelf dan een groot plezier en veeg dat beladen woord “passie” van tafel. Volg je interesses en je nieuwsgierigheid en omarm je veelzijdigheid.
Bron: Aurélie de Kinderen (16.06.2016)
Uit “The Flight of the Hummingbird: The Curiosity-Driven Life”, van Elizabeth Gilbert (auteur van
Eat, Pray, Love)